Wandelen versus hardlopen

Over het algemeen wordt gedacht dat cardio de beste manier is om gewicht te verliezen en dat het beter is dan wandelen.  Vandaag, in dit artikel, zul je zien dat eigenlijk wandelen beter is voor vetverlies en gewichtsverlies.

Dit zijn de belangrijkste redenen waarom wandelen beter is  om gewicht te verliezen dan hardlopen:

1) Wanneer je hardloopt of een andere cardio-oefening doet, verbrand je zowel vet als spieren. Het lichaam is niet in staat om te kiezen welke calorieën er worden verbrand, zodat bij heel veel cardio-oefeningen ook de spiermassa afneemt. En dat wil je juist niet. Dit komt omdat spieren meer calorieën verbranden en metabolisch zijn.

 

2) Buitensporige aerobic-oefeningen verhogen de productie van cortisol, een stresshormoon, wat kan leiden tot verhoogde voedsel cravings omdat het lichaam zal willen compenseren voor de verbrande calorieën. Zo zul je uiteindelijk meer calorieën consumeren dan je verbrand hebt.

3) De overmaat aan cardio-oefening zal je resistent maken voor leptine. Je lichaam zal dan niet meer in staat zijn om te zeggen of het verzadigd is. Je zult honger hebben en uiteindelijk insuline resistentie kunnen ontwikkelen als gevolg van de grote hoeveelheden cortisol in het lichaam en zo begint de gewichtstoename.

4) Cardiovasculaire oefeningen kunnen zorgen voor een slecht effect op de schildklierfunctie. De schildklier hoort te zorgen voor goede werking van het metabolisme.

5) Daarnaast is aangetoond dat hardlopen problemen kan geven aan gewrichten vanwege de “botsingen” met de grond. Hoe vaker je hardloopt, zeker met overgewicht, hoe meer stoten je gewrichten moeten opvangen en dat kan zorgen voor beschadigingen.

Wandelen is evenwichtiger en een veel gezonder alternatief, ook al verbrand je niet dezelfde hoeveelheid calorieën als bij hardlopen. Na verloop van tijd zal het cortisol niveau in je lichaam verminderen, wat beter is voor je op de lange termijn.

Wandel daarom zoveel als je kan! 
Begin met een half uurtje of een uur en verhoog dit langzaam aan totdat je elke dag een fikse wandeling kan maken. Combineer wandelen met enkele intense oefeningen (zoals de Fit-In-4-Minuten-Workouts en je zult het effect op je lichaam zien, terwijl je extra spiermassa opbouwt.

Reactie schrijven

Commentaren: 0