· 

Slanke hapjes

Ik kreeg afgelopen week een vraag van een cliënt van me over gezonde snacks. Hij zou die avond vrienden over de vloer krijgen en zo'n gezellig avondje gaat meestal gepaard met alcohol, chips en pizza en hij zocht alternatieven. Ik heb hem wat tips gegeven waar hij erg blij mee was en ook mee vooruit kon. Ik zei hem verder wel dat hij op zo'n avond niet te streng moest zijn voor zichzelf, want de boog kan niet altijd gespannen zijn en dit zou ook alleen maar averechts werken. Hieronder wat ideetjes voor verantwoorde snacks:

 

1. Plakje rauwe ham (bijv Ardennerham) met filet Americain en dit oprollen of tot een pakketje vouwen.

2. Een gekookt ei gevuld met rookvleesmousse. Ei koken, pellen en halveren en de dooier eruit wippen. Voor 10 halve eieren heb je 1 ons rookvlees nodig en die doe je in de keukenmachine samen met de helft van alle dooiers met 2 eetlepels friteslijn en wat zout en peper en hier vul je de eieren mee.

3. Asperges in een plakje achterham

4. Dadels gevuld met Philadelphia light.

5. Stukjes meloen met rauwe ham.

6. Komkommerplakjes met selderijsalade erop.

7. Rolletjes pittige kipfilet; besmeer plakjes kipfilet met een beetje mangochutney.

8. Prikkertje met bolletje mozzarella, half cherry- of snoeptomaatje en blaadje basilicum.

9. Blauwe kaasdip: prak een puntje Danablu fijn met een vork en vermeng het met een halve bak magere kwark, wat mosterd en mierikswortel uit een potje. Doe er wat groene kruiden bij zoals bieslook of peterselie en wat bosui. Breng op smaak met wat limoensap en zout en peper en prak dit. Lekker als dip voor rauwkost!

10.Borrelnootjes gemaakt van kikkererwten. Verwarm de oven voor op 200 gr. Laat een blikje kikkererwten van 200 gram uitlekken en doe ze in een schaaltje en doe hier 1 eetlepel olijfolie, 1 tl knoflookpoeder, 1 tl paprikapoeder en zeezout doorheen en hussel door elkaar. Leg een vel bakpapier op een bakplaat en verdeel de kikkererwten op de plaat. Rooster de erwten 15 minuten. Hussel ze nog even wat door elkaar en rooster ze nog eens 5 tot 10 minuten tot ze goudbruin zijn. Echt een aanrader!

11.Uitgeholde halve cherrytomaatjes gevuld met tonijn op water uit een blikje die je aanmaakt met friteslijn.

12.Roggebrood om en om besmeren met 20+ kaas en wat bieslook en hier 8 vierkantjes van snijden.

 

En zo kan ik nog wel even doorgaan. Verder zijn Japanse mix (zonder de nootjes uiteraard), pepsels en rijstzoutjes een gezonder alternatief dan de gewone chips. 

 

Doe er je voordeel mee en smakelijk :)

Reactie schrijven

Commentaren: 0