Ontbijten moet! Feit of fabel?

Er wordt altijd gezegd dat het ontbijt de belangrijkste maaltijd van de dag is, en dat je van niet ontbijten dik wordt, maar is dit wel zo? Uit nieuwe studies blijkt dat dit niet zo is. Sterker nog, het is gebleken dat het voordelen oplevert als je pas later op de dag eet. Je eet dan bijvoorbeeld tussen 's avonds 20.00 uur tot 12.00 uur de volgende dag niks en drinkt dan alleen maar water of koffie en thee. Dit wordt ook wel intermittend fasting genoemd en dit zou een positief effect op de gezondheid kunnen hebben. Het kan de levensduur verlengen en, misschien nog belangrijker dan dat, het de kans op ouderdomsziektes verlaagd/uitstelt en je dus langer gezond zult blijven. 

 

Het levert bovendien nog meer voordelen op. Je zult er namelijk waarschijnlijk van afvallen. Dit omdat in de vastperiode je lichaam het opgeslagen vet moet gebruiken als energiebron. Door op deze manier je calorieën te verbranden, in plaats van de voeding te verbranden die je gedurende de dag eet, zorg je ervoor dat je (extra) vet verliest. Verder heeft het een positieve invloed op twee van de belangrijkste hormonen in ons lichaam als het gaat om vetverbranding, namelijk insuline en HGH (Human Growth Hormone), ook wel het anti-verouderingshormoon genoemd.

 

Ik zou zeggen, luister naar je lichaam en doe waar je je goed bij voelt. Als je 's ochtends echt snakt naar een ontbijtje, zou ik dat gewoon lekker nemen en kun je het ontbijt nog even uitstellen is dat ook prima. Het ging er mij maar even om dat er soms nieuwe inzichten komen en bepaalde oude inzichten misschien onder de loep genomen mogen worden. Het is heel persoonsgebonden, en daarom is het dus moeilijk om een algemeen advies te geven.

Reactie schrijven

Commentaren: 0